Att tänka på vid arbete hemifrån – Ny rapport

11 apr, 2021

Arbete hemifrån

1 april släppte Myndigheten för arbetsmiljökunskap (MYNAK) sin rappport Kartläggning och analys av förutsättningar för arbete hemifrån under Coronapandemin.

Rapporten visar både på förbättringar i samband med hemarbete men också på nya och fler risker. Rapporten visar också att många kommer vilja fortsätta att förlägga en stor del av arbetstiden i hemmet.

Positiva förändringar i samband med arbete hemifrån

  • Minskad stress på grund av att man slipper pendla.
  • Ökade möjligheter till koncentration i arbetet.
  • Större flexibilitet vad gäller att kombinera arbete och fritid – det så kallade livspusslet

Ökade risker i samband med arbete hemifrån

  • Bristande ergonomiska förutsättningar i hemarbetet ökar risker för skador i nacke, axlar och rygg.
  • Olika tekniska brister som uppstår vid arbete hemifrån: exempelvis bristan – de bredbandsuppkoppling och icke fungerande hård- och mjukvara. Tekniska brister har lett till risk för stress.
  • Förändrade villkor för relationen och förutsättningarna för en tillitsfull relation mellan chef och arbetstagare. Det har blivit svårare för chefen att ta allvarligare och viktiga samtal och uppmärksamma ohälsa hos medarbetaren.
  • Att arbeta på distans och digitalt innebär förändrade arbetsformer. De förändrade arbetsformerna kan skapa stress för de arbetstagare som bygger mycket av sitt arbete på fysiska möten och samtal.
  • Förändrade former för social kontakt och ökad risk för social isolering. Konsekvenserna kan bli alltifrån minskad motivation och arbetslust till försämrat psykiskt mående och depression.
  • Arbetet hemifrån skapar en mer oklar gräns mellan arbete och fritid. 

I rapporten föreslår MYNAK ett antal åtgärder.

Rekommenderade åtgärder

  • Stärk arbetsgivarnas kompetens och förmåga att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete när arbetsplatsen inte är på kontoret.
  • Stärk arbetstagarnas kompetens i hur de kan anpassa den egna arbetsplatsen för en god arbetsmiljö.
  • Stärk arbetsgivarnas kompetens i hur de kan hantera arbetsmiljöarbetet i en situation där en påtaglig tid av arbetstiden är förlagt till hemmet.
  • Förbered barn och unga för framtidens arbetsliv.
  • Stärk framtidsinriktad forskning om distansarbete särskilt beträffande effekter på jämställdhet av ökad mängd lönearbete i arbetstagares hem.

Rapporten i sin helhet kan du läsa HÄR.

Har ditt företag skapat förutsättningar för arbete hemifrån?

Då många kommer välja att arbeta hemifrån även efter COVID så är det dags att se om sitt hus/företag ordentligt för att skapa goda förutsättningar för en god arbetsmiljö i framtiden.

Checklista - Projektledning

Hur jobbar ditt företag systematiskt med arbetsmiljö på distans? Här nedan har jag listat några förslag till frågor att ställa sig som företag:

  • Finns det rutiner för att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete för arbete hemifrån eller distans? Vet alla berörda om rutinerna?
  • Vet medarbetarna om hur de anpassar sin arbetsplats så att de inte får ont i muskler och leder? Om ja, hur har vi säkerställt att de har den kompetensen?
  • Har chefer kompetens och förutsättning att leda på distans?
  • Är IT-utrustningen anpassad för ökat distansarbete (mjukvara och hårdvara såsom headsets, skärm, mus och andra tillbehör)?
  • Finns support, enkla lathundar och guider att ta del av om något strular inom IT?
  • Finns support om arbetsformer behöver förändras?
  • Finns riktlinjer/rutiner för hur  medarbetaren kan göra/tänka för att skapa en tydligare gräns mellan arbete och fritid?

Jag hoppas frågorna kan hjälpa er komma igång med förbättrings- och förändringsarbetet för ett bättre och god arbetsmiljö vid arbete hemifrån eller på distans.

Om du vill ha stöttning och hjälp så vet du var jag finns ;).

Jag hejar på dig/er!

//Brita

Relaterat inlägg:

>> Så påverkas vi av att jobba hemifrån

Arbetsmiljöutbildning via e-learning

SAMarbetsmiljö erbjuder grundläggande e-learning och kurser i arbetsmiljö för medarbetare och chefer på flera språk, läs mer om det HÄR.

Arbetsmiljöutbildning för chefer

Fler tips

Dokumentera det systematiska arbetsmiljöarbetet

En steg-för-steg guide till att dokumentera SAM Att skapa en säker och hälsosam arbetsplats är inte bara en rättighet för medarbetarna utan också en skyldighet för arbetsgivaren. En av de mest effektiva metoderna för att uppnå detta är att systematiskt arbeta med att...

Stärk ungas kunskap om systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)

Kunskap är nyckeln till en bättre arbetsmiljö Enligt en rykande färsk rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap anser drygt hälften av unga i åldern 20–29 år att de saknar tillräckliga kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete. Detta visar vikten av att...

Välmående: Därför är relationer så viktiga

Välmående i fokus: Hur skapar vi en arbetsmiljö med stöttande relationer? En av de största studierna om lycka och välmående, Harvard Adult Development Study, visar att goda relationer spelar en avgörande roll för vår hälsa, lycka och till och med vår livslängd. Det är...

Skapa en bättre arbetsmiljö – 5 enkla och konkreta tips

Att skapa en bättre arbetsmiljö behöver varken vara komplicerat eller tidskrävande. Genom att gradvis införa små förändringar kan du snabbt märka förbättringar, både i medarbetarnas trivsel och företagets effektivitet. 5 enkla och effektiva tips 1. Skapa en bättre...

Aktivt lyssnande: En klok investering

Efter 17 års erfarenhet av arbetsmiljöförbättringar är det tydligt för mig att aktivt lyssnande är viktig del i att förbättra arbetsmiljön. Det handlar inte bara om att höra ord, utan också om att förstå, tolka och svara meningsfullt. Här är några specifika sätt på...

Arbetsmiljöutbildning för medarbetare: En nyckel till framgång och minskad frånvaro

Visste du att investering i arbetsmiljöutbildning för medarbetare inte bara höjer moralen och ökar kompetensen, utan också leder till en hälsosammare arbetsplats och minskad sjukfrånvaro? Låt oss dyka djupare in i detta och förstå hur det fungerar. Faktiska kostnader...

Bättre arbetsmiljö med tre enkla teambuildingaktiviteter

Teambuildingaktiviteter behöver inte vara stora eller tidskrävande för att vara effektiva. Genom att införa enkla och praktiska aktiviteter i den dagliga arbetsrutinen kan ni skapa en bättre arbetsmiljö utan att behöva investera mycket tid eller resurser. Dessa...

Förbättra arbetsmiljön genom konstruktiv återkoppling

I en dynamisk arbetsmiljö är positiv feedback och konstruktiv återkoppling en ovärderlig, men ofta undervärderad metod för att främja tillväxt och skapa en effektiv arbetsplats. Här är några insikter i hur återkoppling kan stärka din arbetsplats och varför den är så...

Vägen till framgång: Positiv feedback

Att bygga en motiverande och engagerad arbetsmiljö kan ibland kännas som en utmaning, men en av de mest effektiva strategierna är faktiskt ganska enkel: positiv feedback. Feedback har en otrolig potential att förändra dynamiken på din arbetsplats och skapa en grogrund...

Paus – Nyckeln till bättre arbetsmiljö och ökad produktivitet

Att ta pauser under arbetsdagen är inte bara en bra idé – det är faktiskt nödvändigt för att upprätthålla en hälsosam och produktiv arbetsmiljö. Passa på att ta som vana att ta en paus eller fler för att vila och återhämta dig under dagen för att behålla hälsan och...

Utbildning om risker i arbetet

Vikten av utbildning om risker i arbetet Utbildning om risker i arbetet, hur man som medarbetare kan hantera dem för att minimera risken för ohälsa är ett lagkrav. När en medarbetare börjar en anställning är en informativ och tydlig introduktion viktig för en bra...

Verktyg i arbetsmiljöarbetet – en åldrande arbetskraft

En åldrande arbetskraft är ett faktum och att anpassa arbetet utifrån individers förutsättningar är ett lagkrav. Som arbetsgivare är du ansvarig för alla medarbetares arbetsmiljö. Det innebär bland annat att säkerställa att de mår bra och inte skadar sig i arbetet....

5 fördelar med att ta paus från tekniken

Ta en paus från tekniken. Start är jul och nyår här och det innebär tid för reflektion och nystart för många. Nedan följer några av mina tips för att få bättre hälsa, ökat fokus och produktivitet.Har du fler tips? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan :)! Stäng...

Spelproblem – Tecken och förebyggande åtgärder

Spelproblematik kan få stora konsekvenser både för individen med spelproblem men också för närstående och arbetsgivare. I Sverige finns omkring 340 000 personer (4,2 procent) som har någon grad av spelproblem. Ungefär 100 000 personer (1,3 procent av befolkningen) har...

Policy för distansarbete – 5 områden att ha med

Ett bra tips för er företag som vill ha kvar distansarbete helt eller delvis efter Covid-pandemin är att ha en policy eller riktlinjer för distansarbete. En policy för distansarbete hjälper till att skapa tydlighet för chefer och medarbetare kring distansarbete. 5...

Så påverkas vi av att jobba hemifrån

Myndigheten för arbetsmiljökunskap har fått i uppdrag av regeringen att kartlägga och analysera förutsättningar som finns för arbete hemifrån och hur det påverkar arbetstagarnas arbetsmiljö. Det handlar om arbetsmiljö ur flera olika aspekter, såväl den fysiska och...

Så skapar du en arbetsmiljöpolicy

En arbetsmiljöpolicy ska visa företagets övergripande målsättning, viljeinriktning och medel för det långsiktiga arbetet med det specifika område som policyn avser. En arbetsmiljöpolicy är grunden för ett bra arbetsmiljöarbete och bör spegla företagets värderingar och...

Arbetsmiljö är inte en HR-fråga, det är en chefsfråga

Arbetsmiljö är inte en HR-fråga, det är en chefsfråga. Så här fungerar det Styrelsen i varje företag är ytterst ansvarig för företaget. Dvs. att företaget går bra, att medarbetarna har en god arbetsmiljö och att lagar efterlevs. Styrelsens utser ofta en person/en VD i...

Coronavirus – Riskhanteringsguide

Arbetsmiljöverket stödjer Folkhälsomyndighetens bedömning om att coronavirus 2019-nCov ska hanteras som riskklass 3. Detta gäller för arbetsgivare som har medarbetare i Sverige Detta ska du som arbetsgivare göra om du har medarbetare som (troligtvis) har exponerats,...

Så ska arbetsgivare dokumentera arbetsmiljöarbetet

Alla företag måste dokumentera arbetsmiljöarbetet (AFS 2001:1). Att dokumentera arbetsmiljöarbetet underlättar arbetet och snabbar ofta på beslutsfattandet. Det blir till exempel enklare att se hur ofta händelser inträffar, varför de inträffat och hur mycket tid och...

Skrivet av Brita Hahne, Senior arbetsmiljöspecialist

Jag brinner för att förenkla vardagen för människor. Jag inspirerar, utbildar och hjälper chefer att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete. Brita på LinkedIn →