Arbetsmiljö är inte en HR-fråga, det är en chefsfråga
Brita Hahne, Senior arbetsmiljöspecialist • 14 februari 2020
Arbetsmiljö är inte en HR-fråga, det är en chefsfråga.
Så här fungerar det
- Styrelsen i varje företag är ytterst ansvarig för företaget. Dvs. att företaget går bra, att medarbetarna har en god arbetsmiljö och att lagar efterlevs.
- Styrelsens utser ofta en person/en VD i deras ställe vars uppgift är att driva företaget och säkerställa en god arbetsmiljö.
- VD:n kan (om hen inte har möjlighet att göra det själv) delegera arbetsmiljöUPPGIFTER vidare till chefer i företaget.
Att tänka på: För att delegeringen ska vara giltig ska den vara:- Skriftlig, och
- Mottagande chef ska ha befogenhet, kunskap och resurser för att kunna utföra uppgifterna.
- Chefer som fått arbetsmiljöuppgifter tilldelat till sig av VD:n/närmsta chef är ansvariga för att utföra dem. De som fått uppgifter är också ansvariga för att regelbundet återrapportera till närmsta chef om hur det går.
- VD:n är ansvarig för att följa upp för att säkerställa att uppgifterna blir utförda, precis som med alla de andra uppgifterna som utförs i ett företag.
- VD:n kan inte delegera bort sitt ansvar för arbetsmiljön.
HR är en stödfunktion dit cheferna kan vända sig om de blir osäkra i en fråga eller situation som rör arbetsmiljön.
Mer information
>> Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1)
>> Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4)
Behöver ditt företag hjälp med utbildning i arbetsmiljö?
SAMarbetsmiljö erbjuder grundläggande e-learning och kurser i arbetsmiljö för medarbetare och chefer på flera språk, läs mer om det HÄR.