Visste du att investering i arbetsmiljöutbildning för medarbetare inte bara höjer moralen och ökar kompetensen, utan också leder till en hälsosammare arbetsplats och minskad sjukfrånvaro? Låt oss dyka djupare in i detta och förstå hur det fungerar.
Faktiska kostnader för sjukfrånvaro, ohälsa och arbetsmiljörelaterade problem
De faktiska kostnaderna för sjukfrånvaro och ohälsa är högre än vad man kanske tror. Bland annat visar denna forskning hur produktiviteten påverkas negativt vid sjukdom, ohälsa och arbetsmiljörelaterade problem. Forskningen visar att de verkliga lönekostnaderna kan multipliceras med följande medellön-multiplikator vid olika typer av frånvaro och arbetsmiljöproblem:
- Sjukfrånvaro: 1,97
- Akut sjuknärvaro*: 1,70
- Kronisk sjuknärvaro**: 1,54
- Problem relaterade till arbetsmiljön (fysiska, organisatoriska, sociala och digitala): 1,72
Ta del av hela forskningen för att se kostnaderna för era yrken:
Estimating the Effect and Economic Impact of Absenteeism, Presenteeism, and Work Environment–Related Problems on Reductions in Productivity from a Managerial Perspective in Value in Health Journal
Men nu till något ännu viktigare – hur kan vi förebygga dessa problem?
Här kommer några tips på hur du kan utbilda dina medarbetare och skapa en mer hälsosam-, säkrare- och positiv arbetsmiljö.
3 tips för för en bättre arbetsmiljö
1. Arbetsmiljöutbildning för medarbetare
För det första; informera och utbilda ALLA medarbetare om vikten av en bra och säker arbetsmiljö. Detta innebär att utbilda i den fysiska, digitala, organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Utbildning i hur man minskar risken att skada sig i arbetet och hur man behåller en hälsosam och stödjande arbetsmiljö kan vara ett avgörande steg för att minska arbetsrelaterade problem och frånvaro.
2. Regelbundna utbildningar
För det andra; anordna regelbundna utbildningar för att öka medarbetarnas kompetens inom sina specifika roller och för att utveckla nya färdigheter. Dessa kan variera från tekniska kurser till workshops om stresshantering och hälsa. När medarbetarna känner sig mer kompetenta och trygga i sina roller ökar produktiviteten och kostnader relaterat till ohälsa och arbetsmiljöproblem minskar.
3. Hälsoprogram och work-life balance träning
För det tredje; bjud in experter som kan utbilda personalen om vikten av fysisk aktivitet, mental hälsa och en bra balans mellan arbete och fritid. En frisk medarbetare är en lycklig medarbetare, och detta kan avsevärt minska de fysiska och psykiska sjukfrånvarofallen och öka produktiviteten.
Till exempel, Wellbeing@work hos Telia Company är ett hälsoprogram som jag tog fram 2016, målet var att skapa förutsättningar till en ”Hållbar hög prestation”. Initiativet innebar kvartalsvisa fokusområden som ökade medarbetarnas kunskap om hälsa och motiverade dem att ta hand om sin hälsa. I Telias hållbarhetsrapport 2016, sidan 92, kan du läsa mer om programmet.
Summering
Sammanfattningsvis, att satsa på utbildning är att satsa på verksamhetens framtid. Genom att engagera och stärka dina medarbetare kan du inte bara förbättra deras skicklighet och trivsel, utan också avsevärt minska de kostnader som är knutna till sjukfrånvaro och arbetsmiljöproblem.
Så varför vänta? Börja idag och se hur en utbildad och motiverad arbetsstyrka kan förändra din arbetsplats till det bättre!
Lycka till och hejda ohälsokostnader med kunskap och omtanke! Ett tips är att kika in på vad mitt företag erbjuder ;), mer information finns nedan.
//Brita Hahne, Senior Arbetsmiljöspecialist, författare och utbildare
Underlätta lärandet i arbetsmiljö via e-learning
SAMarbetsmiljö erbjuder grundläggande e-learning och kurser i arbetsmiljö för medarbetare och chefer på flera språk, läs mer om det HÄR.

* Akuta sjukdomar avser ett medicinskt tillstånd som uppstår plötsligt och varar under en kortare tid. Exempel är astma attack, influensa, förkylning och bruten arm eller ben.
** Kroniska sjukdomar utvecklas långsamt och varar hela livet. Exempel är diabetes, hjärtsjukdom, fetma och reumatism.